Poprzez cykl zajęć dzieci poznawały minerały wydobywane przez górników oraz ich zastosowanie w codziennym życiu. Inspiracją do tego zajęcia stały się eksponaty przyniesione przez jedno z dzieci - były to zdjęcia z wycieczki do kopalni soli w Wieliczce oraz bryłki soli.
Scenarisz przeznaczony dla dzieci 6 - letnich.
Cele: - sprawdzenie niektórych właściwości fizycznych kilku minerałów - sformułowanie wniosków płynących z przeprowadzonych doświadczeń - rozwijanie zainteresowania otaczającym światem przyrody Pomoce: - węgiel kamienny, bryłki nieoczyszczonej soli, sół warzona i kamienna, kreda, różnego rodzaju kamienie zebrane w czasie spacerów i zgromadzone w kąciku przyrody (przywiezione z wakacji) - zbiór kamieni szlachetnych i minerałów w gablotkach z serii "Skarby Ziemi" wyd. De Agostini - młoteczki, przezroczyste kubeczki z wodą, drewniane szpatułki, - pojemnik z karteczkami
1. Rozmowa w oparciu o zbiór "Skarby Ziemi" na temat występujących minerałów - ich zastosowania w życiu. 2. Dzieci wyjmują z pojemnika po jednej karteczce (złożone tak, aby nie były widoczne napisy) z literkami A1, A2, A3, A4 w kolorze czarnym, jeden czerwony oznacza przedstawiciela zespołu.Tak utworzone zespoły (wg wylosowanych napisów) odnajdują na stołach kartki z takim samym oznaczeniem. 3. Na stołach znajdują się niezbędne materiały, pomoce i przybory (np.) - A1 - sól w różnej postaci, woda w kubeczkach, młoteczki, szpatułki - A2 - węgiel kamienny i pozostałe materiały i przybory w/w - A3 - kreda i w/w - A4 - kamyki i w/w 4. Omówienie zadań - co znajduje się na stołach ze szczególnym uwzględnieniem minerału - wyjaśnienie dzieciom zadań do prac w zespole - sprawdzenie czy minerały rozpuszczają się w w wodzie i czy łatwo można je rozbić - objaśnienie dzieciom, że dziecko posiadające karteczkę z czerwonym napisem jest przedstawicielem zespołu, ono ustala wspólnie z pozostałymi, podsumowuje pracę zespołu i przekazuje wnioski 5. Praca zespołów - ustalenie wniosków przez poszczególne zespoły 6. Podsumowanie pracy - przedstawienie wniosków wg kolejności zespołów - czy rozpuszczają się w wodzie? - czy łatwo można je rozbić?
Maria Timoszuk Halina Popławska
|